Vyjmenovaná slova
Jana Potůčková
56 stran, formát A5, vazba V1 (brožura).
ISBN 978-80-86252-24-7 (dříve 80-86252-24-8),
Schváleno MŠMT ČR pod č.j MSMT - 15043/2012-22 dne 2. srpna. 2012 na 6 let.
Obálka je barevná, obsah je černo-oranžovo-bílý.

Procvičovací sešit VYJMENOVANÁ SLOVA je určen k výuce, opakování a procvičování vyjmenovaných slov. Obsahuje výklad pojmů slova příbuzná, tvary slov, novátorsky přehledně vysvětluje předpony VY-. Součástí sešitu je i přehledný klíč ke cvičením. Kdo tento sešit absolvuje, ten už snad nemůže ve vyjmenovaných slovech chybovat.
Sešit je součástí souboru Český jazyk pro 3. třídu ZŠ, který obsahuje dále dvoudílnou UČEBNICI, dvoudílný PRACOVNÍ SEŠIT, ČÍTANKU, PRACOVNÍ SEŠIT K ČÍTANCE, sdruženou knížku SLOH A KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVA, dvoudílnou PÍSANKU a motivační pomůcky ŽOLÍKOVÁ KARTA a ŽOLÍCI


Vyjmenovaná slova se vysvětlují v učebnicích několika způsoby z nichž každý má své nedostatky a je potřeba užívat ten, který má nedostatků nejméně. Valná většina učebnic učí vyjemnovaná slova bez předchozího seznámení dětí s pojmem SLOVO PŘÍBUZNÉ (dále pak SLOVNÍ ZÁKLAD, PŘEDPONA... KMEN..., na toto učivo se většinou valný důraz neklade ani po výuce vyjmenovaných slov) a nezbývá pak, než přidat mezi vyjmenovaná slova i některá příbuzná , která se na první pohled příbuzná nezdají(BÝT - DOBYTEK...). Potíž je ale v tom, že nelze přidat všechna příbuzná slova (bylo by jich strašně moc) a každý má jiný výběr těch svých, za která by se dral do krve (pak je výčet vyjemnovaných slov od různých autorů různý). Děti navíc propásnou příležitost, kdy mohou příbuznost slov pochopit a procvičit právě na vyjmenovaných slovech. Naše taktika je odlišná (a je například podobná postupu v učebnicích vydávaných za socialismu). My jsme nejprve zavedli pojem PŘÍBUZNÉ SLOVO (a TVARY SLOVA) a pak zbývá jen menší výčet vyjmenovaných slov, který si děti snáze zapamatují. Za to je třeba dbát na uvedení souvislostí vyjmenovaných slov se slovy příbuznými. Tato taktika má velkou skrytou výhodu. Zatímco žák, který projde tím prvním systémem si bude časem klást množství podobných otázek: "Slovo BYT není mezi vyjmenovanými a přitom mě učitel nutí psát v něm Y. Mělo by být tedy podobné s některým z vyjmenovaných, ale s kterým? Snad BÝT, OBYVATEL, DOBYTEK, OBYČEJNÝ... Ta čeština je ale zmatená." Naproti tomu jiný třeťáček, po absolvování našeho sešitu (a lépe i naší učebnice a pracovního sešitu) si bude klást stejné množství, ale sofistikovaných otázek: "Slova BYT, DOBYTEK a DOBÝVAT nejsou mezi vyjmenovanými slovy a přitom mě nutí psát v nich Y, Jistě jsou tedy příbuzná s některým z vyjmenovaných slov. Z mého výčtu to může být jedině slovo BÝT. Že by DOBYTEK a BYT byly pro člověka VÝDOBYTKY pro pohodlnější BYTÍ? Ta čeština má mnoho kouzel. Chudáci ti , co mluví jen německy a anglicky a nemohou takto odvozovat nová slova a rozeznat příbuzná (to až pronikne do jejich mluvnice)."
Ukázka obsahuje několik vzorových stran.




Zpět k 3. třídě